Koekalenterikyselyn tulokset

Teksti ja analyysi: Nina Flink

Avointen vastausten analyysiä tehdessä on käytetty ChatGPT:n apua.

Koekalenterin käyttöön liittyen tehtiin palautekysely joulukuussa 2024. Palautekyselyjä tehtiin kaksi, toinen ilmoittautujan näkökulmasta ja toinen koesihteerin näkökulmasta. Kyselyllä haluttiin mitata Koekalenterin käytettävyyttä ja kerätä palautetta. Koekalenterin työryhmän tavoitteena oli saada selville kyselyn vastausten perusteella seuraavat tärkeimmät kehitystarpeet. Kyselyn vastausprosentit on taulukossa 1. Yleisesti ottaen kyselyyn tuli todella hyvin vastauksia, myös avoimiin kysymyksiin tuli paljon hyvää palautetta. Tämä kertoo paljon aktiivisesta noutajaporukasta.

Taulukko 1. Vastausprosentit

Lähetetty kpl

Vastauksia kpl

Prosentit

Ilmoittautujan kysely

1394

334

24%

Koesihteerin kysely

78

28

36%


Molemmissa kyselyissä haluttiin mitata yleisellä tasolla Koekalenterin käytettävyyttä eli sitä miten käyttäjät kokevat sen käytön. Tätä varten käytettiin tutkimusmenetelmää System Usability Scale (SUS). Menetelmässä käyttäjältä kysytään tietyt väittämät, joiden pohjalta lasketaan käytettävyyden tunnusluku. Taulukossa 2 on pistemäärää kuvaava arvosana ja sanallinen kuvaus.

Taulukko 2. Käytettävyyspisteiden kuvaukset

Pistemäärä (SUS)

Arvosana

Kuvaus

>80.3

A

Erinomainen

68-80.3

B

Hyvä

68

C

Tyydyttävä

51-68

D

Huono

<51

F

Erittäin huono

Lisää tietoa menetelmästä: https://www.nngroup.com/articles/measuring-perceived-usability/


Kaikkien vastanneiden perusteella laskettiin käytettävyyden arvosanat erikseen ilmoittautujan ja koesihteerin kyselyiden pohjalta. Tulokset on taulukossa 3.
 

Taulukko 3. Käytettävyyden arvosanat (SUS)

Ilmoittautujan kysely

Koesihteerin kysely

Pistemäärä (SUS)

84.2

72.5

Sanallinen arvio

Erinomainen

Hyvä


Taulukossa 3 esitetyt luvut kertovat vastaajien subjektiivisen näkökulman Koekalenterin käytöstä. Luvut kertovat siitä, että Koekalenterin käyttö on sujunut hyvin ilman suurempia ongelmia ensimmäisenä vuonna. Koekalenterin työryhmä pyrki suunnittelussa huomioimaan mahdollisimman hyvin erilaiset käyttäjäryhmät. Kehitysaikana tehtiin myös käytettävyystestausta ja käyttäjähaastatteluita. Kuitenkaan kehitys ei lopu tähän eli jatkossa tarkoitus on jatkaa käyttäjäkeskeisellä suunnittelulla, kun Koekalenteria jatkokehitetään. Kehityksessä ollaan alkuvaiheessa, ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.
 

Ilmoittautujien palaute

Yli 300 ilmoittautujaa vastasi kyselyyn, nämä vastaajat edustivat hyvin eri ikäisiä harrastajia.

Suurin osa vastaajista vastasi käyttävänsä Koekalenteria kännykällä, jolla myös haluaisi ensisijaisesti sitä käyttää. Tämä vahvisti sitä, että mobiilikäyttö ilmoittautujan osalta on tärkeää, ja sitä pyritään kehittämään jatkossa.

Uusia harrastajia vastaajista oli kolmasosa. Vastaajat olivat ilmoittautuneet tasaisesti erilaisiin kokeisiin.

Kysymyksessä 6 kysyttiin Koekalenterin yleisestä käytettävyydestä. Vastausten perusteella käyttö sujuu ilman suurempia ongelmia. Pääosin Koekalenteri on selkeä ja helppo oppia ja käyttää.

Myös kysymyksen 7 vastausten perusteella yleiskäyttö sujuu hyvin. Tätä tukee myös vastaajien antama sanallinen palaute. Sanallisen palautteen perusteella erityisen hyvää on ollut ilmoittautuminen ja maksamisen sujuvuus. On kätevää, kun koiran tiedot voi hakea rekisterinumeron perusteella ja ne tallentuvat selaimeen. Osa avointa palautetta antaneista mainitsi myös starttilistan hyvänä asiana.

Tärkeimpiä kehitysasioita vastaajien avoimen palautteen perusteella on mobiilikäyttökokemuksen parantaminen ja koemaksun maksaminen koepaikan varmistuttua. Avoimissa vastauksissa nousi myös ilmoittautujan kirjautuminen ja omien ilmoittaumisten hallinta sitä kautta.

Koesihteerien palaute

Koekalenterissa on laaja osio, jossa hallitaan kokeita ja ilmoittautumisia. Tähän osioon tarvitaan erilliset tunnukset. Näitä tunnuksia on tyypillisesti yhdistysten koevastaavilla ja koesihteereillä.

Kolmasosa vastaajista oli kokeneita koesihteereitä, ja kaiken tyyppisiin kokeisiin oli kauden aikana käytetty uutta Koekalenteria.

Suurin osa koesihteeriosion käyttäjistä haluaa käyttää koesihteerin toimintoja tietokoneella, mutta tarve mobiilikäytön tukemiseen myös on. Taustietoina haluttiin kysyä myös ajankohtaa milloin toimi koesihteerinä ja milloin käytti ensimmäisen kerran uutta Koekalenteria. Alkuvuodesta oli vielä selviä puutteita toiminnallisuudessa, ja käytettävyysparannuksia tehtiin paljon kevään aikana.
 

Koekalenterin koesihteeriosion käyttö oli yleisesti sujuvaa. Alla on palautteen yhteenvedot eri käyttötilanteisiin liittyen.

Koesihteerikyselyn avoimien vastausten perusteella käyttö on sujunut hyvin seuraavista syistä:

  • Maksuliikenne ja maksujen palauttaminen on ollut vaivatonta, ja tämä on helpottanut työtä merkittävästi.

  • Koekutsujen lähetys sekä koepaikkavahvistusten hallinta on sujunut helposti, ja on ollut selkeää.

  • Uudistetun järjestelmän käyttö on koettu sekä nykyaikaiseksi että helppokäyttöiseksi, erityisesti kun siihen on opittu.

  • Ohjeet ovat olleet selkeät ja auttaneet myös aloittelevia käyttäjiä, ja apua on saatu nopeasti ongelmatilanteissa.

  • Kokonaisuutena järjestelmä on parantanut sihteerin työtä ja helpottanut hallinnointia.

Koesihteerikyselyn avointen vastauksen perusteella erityisiä kehitystarpeita ja parannusehdotuksia on:

  • Osallistujien hallinta: Koirakoiden siirtäminen oikeisiin ryhmiin, varasijoilta oikeisiin paikkoihin siirtäminen ja niiden järjestämisen vaikeus erityisen suurissa kokeissa. Tietojen ja listojen selaaminen on hankalaa pienillä näytöillä ja pitkissä listoissa.

  • Liitteiden ja kutsujen lähetys: Koekutsujen lähettäminen ja hallinta erityisesti kun kokeessa on monta luokkaa eli tarvitaan paremmat työkalut liitteiden ja kutsujen hallintaan sekä niiden lähetykseen.

  • Tietojen hallinta ja näkymät: Koiran, omistajan ja ohjaajan tietojen näkyvyys aiheuttaa haasteita, erityisesti mobiililaitteilla. Ilmoittautujan ja koiran oleellisten tietojen näkyvyyttä pitää parantaa.

Koekalenterityöryhmän jäsenet ovat tukeneet ongelmissa ja pitäneet koulutuksia. Vastaajat olivat tähän tukeen erityisen tyytyväisiä.

Seuraavia askeleita kehityksessä

Koekalenterityöryhmä kävi kyselyn palautteen läpi, ja jonka perusteella saatiin muodostettua hyvä kuva tulevaisuuden kehityskohteista. Myös pienemmät huomiot ja parannusehdotukset on otettu ylös. Osa on jo löytynyt kehityslistalta, ja osa on sinne palautteen perusteella lisätty.


Kehitysasioita on paljon, ja Koekalenteria kehitetään talkoovoimin. Voit ilmiantaa itsesi, jos sinulla on koodaustaitoja ja haluaisit osallistua kehitystyöhön.

Koekalenterityöryhmä toivoo edelleen käyttäjiltä palautetta Koekalenteriin liittyen. Palautetta voi lähettää läpi vuoden palautekanavan kautta.

Kiitos kaikille tähän mennessä palautetta antaneille!